SUZANNE CARON VAN ALLSECUR AAN HET WOORD OVER PR-ONDERZOEKEN

Publicatiedatum: 14-09-2018

Het is u vast al opgevallen: regelmatig voeren we in opdracht van online autoverzekeraar Allsecur PR-onderzoeken uit. We vroegen onze contactpersoon Suzanne Caron het naadje van de kous en wilden alles weten over hoe zij met PR-onderzoek omgaat.

1. Kun je jezelf kort introduceren en vertellen over jouw rol?
“Ik ben Suzanne Caron, PR & Corporate communicatiemanager bij Allsecur. Ik ben verantwoordelijk voor de in- en externe communicatie, waarbij de focus ligt op PR en het proactief positioneren van Allsecur. Allsecur wil zich positioneren als een innovatieve autoverzekeraar die vooroploopt in de markt en weet wat er bij de klant speelt. Om dit te kunnen doen, laten we onder andere PR-onderzoek uitvoeren om te kijken wat er leeft onder automobilisten. Vervolgens haal ik daar nieuwswaardige feiten uit.”

2. Waar denk je aan bij PR-onderzoek?
Ik denk als eerst aan inzicht krijgen in wat er bij automobilisten leeft. Het primaire doel van het onderzoek is natuurlijk publiciteit genereren, maar ik denk ook aan inzicht krijgen in de markt. We zien regelmatig interessante feiten waar bijvoorbeeld onze afdeling productmanagement iets mee kan. Deze inzichten worden dan ook voor andere doeleinden gebruikt, zoals het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten of voor onze campagnes.

3. Wat is de toegevoegde waarde van PR-onderzoek voor Allsecur?
Het helpt enorm als je de boodschap die je naar buiten wilt brengen kan worden onderbouwen met data. Een recent voorbeeld is de bevinding uit ons jaarlijkse Grote Auto- en Verkeersonderzoek (GAVO) dat veel Nederlanders onwetend zijn over de groene kaart. Als je zoiets met data kunt onderbouwen, dan wordt het een stuk interessanter voor media om over te nemen.

4. Hoe wordt het onderwerp / thema van een PR-onderzoek bepaald?
Zelf doen wij twee soorten PR-onderzoek. Het GAVO is hét grote jaarlijkse onderzoek met meerdere thema’s, afgestemd op automobilisten en trends. Wij vragen in dit onderzoek in één keer meerdere onderwerpen en thema’s uit. Over de thema’s die in een bepaald jaar uitgevraagd worden, brainstormen we zowel intern als met ons PR-bureau. Daarnaast doen we ook flitsonderzoeken, waarbij we snel inhaken op nieuwsfeiten. Hoe denkt een automobilist over een bepaald onderwerp? Zien we iets gebeuren waar we op in kunnen spelen? Denken we dat een journalist hier interesse in zal hebben? Deze kansen kunnen zich eigenlijk ieder moment aandienen en worden niet van tevoren gepland.

5. Welke disciplines zijn er betrokken bij PR-onderzoek?
“De marketingafdeling en het PR- en onderzoekbureau. Daarnaast kan de inspiratie vanuit allerlei hoeken van zowel binnen als buiten de organisatie komen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een collega uit het contactcenter met een interessante invalshoek komt, waar wij vervolgens iets mee doen in ons PR-onderzoek. Het GAVO doen we natuurlijk één keer per jaar, maar inspiratie wordt natuurlijk gedurende het hele jaar opgedaan.”

6. Kun je voorbeelden noemen van succesvolle PR-onderzoeken die jullie – in samenwerking met Team Vier – uitgevoerd hebben? Wat maakte deze projecten zo succesvol?
“De samenwerking met Team Vier was er al voordat ik bij Allsecur begon. De laatste anderhalf jaar hebben we twee keer het GAVO uitgevoerd. Dit onderzoek was wat ons betreft succesvol omdat er veel interessante thema’s en verhalen uit voort kwamen, waarmee Allsecur publiciteit heeft kunnen genereren. Zo heb ik elementen uit het GAVO gezien bij RTL Nieuws en Editie NL, en gelezen in De Telegraaf. Maar ook op onze social media kanalen zorgen ze voor een goede interactie met onze volgers.

7. Hoe ervaren jullie de samenwerking met Team Vier?
“Ik kijk vanuit PR-oogpunt naar welke resultaten publiciteit kunnen opleveren. Ik word door Team Vier getriggerd om altijd aandacht te houden voor de validiteit van het onderzoek. Ondanks dat het is wat je verwacht van een onderzoeksbureau, vind ik die expertise erg prettig. Daarnaast vind ik het erg positief dat we snel kunnen schakelen bij flitsonderzoeken; er is altijd wel een mouw aan te passen. Dat is erg prettig.”

8. Welke stappen worden er genomen op het moment dat de resultaten van een PR-onderzoek bij jullie binnenkomen?
“Als ik de onderzoeksresultaten ontvang, ga ik direct op zoek naar haakjes om er een artikel over te schrijven. Ik kijk dan ook direct of ik aan de hand van de onderzoeksuitkomsten een pakkende headline kan bedenken. Vorig jaar deed ik dit zelf, maar nu doe ik dit samen met het PR-bureau. We schrijven overigens niet alleen maar artikelen op basis van de onderzoeksuitkomsten. Afhankelijk van de beste manier om het uit te werken, wordt het verwerkt in blogs, social media berichten, infographics of animatievideo’s. Uiteraard worden de resultaten ook intern aan collega’s doorgestuurd. Regelmatig krijg ik als respons de vraag of er op basis van een onderzoeksuitkomst nog vervolgonderzoek gedaan kan worden wat verder reikt dan PR. Soms zetten we dan nog nieuwe vragen uit op basis van onderzoeksuitkomsten.”

9. Welke tips zou jij aan bedrijven geven wanneer zij (voor het eerst) een PR-onderzoek zouden willen uitvoeren?
“Ik denk dat het PR-vak er is om relevante content te verschaffen voor klanten, in ons geval de autorijder. Dit hoeft niet alleen content te zijn die direct te maken heeft met het product dat wij aanbieden; het is breder dan dat. Bied de doelgroep content die voor hen interessant is. Probeer daarnaast niet te veel thema’s in één keer uit te vragen. Vaak loont het om door te vragen over één onderwerp, omdat je in de resultaten merkt dat je er dan meer leuke feiten uit kunt halen. Ten slotte is een grote steekproef belangrijk, zodat als je groepen onderling wilt gaan opsplitsen om te vergelijken, dit is ook mogelijk is.”

Meer blogs

‘BUILDING DISTINCTIVE BRAND ASSETS’
360 Graden feedback als interne aanjager voor externe klanttevredenheid
Onderzoek naar klantontevredenheid levert veel winst in begrip op
NPS: Passives negeren is een groot deel van je klanten negeren
Mathilde Staarman van Centraal Beheer aan het woord over klanttevredenheid
De nieuwe regels voor gegevensbescherming: een zegen of grotere drempel voor onderzoek?
Wat betekent service voor de medewerkers van Team Vier?