Driekwart gebruikt zelfde wachtwoord voor verschillende accounts

Publicatiedatum: 01-06-2018

Wachtwoorden, wie wordt er niet gek van? De gemiddelde Nederlander heeft 25 online accounts om bijvoorbeeld in te loggen bij de bank, sociale media en webshops.

De gemiddelde Nederlander heeft 25 online accounts om bijvoorbeeld in te loggen bij de bank, sociale media en webshops (fig 1). Dat blijkt uit onderzoek van Kassa XL, uitgevoerd door Team Vier. Voor elk account een uniek wachtwoord verzinnen en onthouden lukt vrijwel niemand. En mag je dat überhaupt wel van mensen verwachten?

Zelfde wachtwoord populair
De overheid adviseert om voor elk online account een uniek wachtwoord te verzinnen maar uit het onderzoek van Kassa XL, uitgevoerd door onderzoeksbureau Team Vier, blijkt dat slechts een kwart van de mensen (27%) dat doet. Driekwart van de mensen (73%) hergebruikt hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts.

Michel van Eeten, hoogleraar internetveiligheid aan de Technische Universiteit Delft, noemt de situatie rondom wachtwoorden ‘een puinhoop’. Niet alleen verwachten bedrijven en de overheid van burgers dat ze in staat zijn om gemiddeld 25 verschillende wachtwoorden te onthouden, aan die wachtwoorden worden ook nog eens hoge eisen gesteld. Zo adviseert de website veiliginternetten.nl om wachtwoorden te verzinnen bestaande uit minimaal twaalf karakters. Daarnaast moet het wachtwoord minstens een kleine letter, een hoofdletter, een cijfer en een speciaal teken bevatten.

‘Probleem bij gebruiker geparkeerd’
‘Er is geen mens die dat uit kan voeren’, zegt Van Eeten in het programma Kassa XL. Hij vermoedt dat de mensen die die adviezen schrijven het zelf ook niet zo doen. ‘Veiligheidsonderzoekers, zoals ik, wij doen dat ook niet. Wij zijn hier een probleem bij de gebruiker aan het parkeren, omdat we het zelf niet opgelost krijgen. Uiteindelijke moeten we van die wachtwoordenchaos af doordat te vervangen door andere manieren van authenticatie.’

Het onderzoek naar het gebruik van wachtwoorden is in mei 2018 uitgevoerd door onderzoeksbureau Team Vier. In totaal hebben 513 respondenten aan het onderzoek deelgenomen.

Overige berichten

SMARTPHONEGEBRUIK GROOTSTE ERGERNIS IN HET VERKEER
Mannen meer behoefte aan hulp bij inparkeren dan vrouwen
Nederlander onwetend over gebruik groene kaart
Hoe Ymere data integreert in dagelijkse bedrijfsvoering om de klanttevredenheid te verhogen
Peiling onderzoeksbureau: Groep de Mos de grootste in Den Haag
Kwaliteit postbezorging in Nederland gestegen
Team Vier voldoet opnieuw aan de kwaliteitseisen voor marktonderzoek en Access Panels
Team Vier gecertificeerd voor ISO 27001-norm voor Informatiebeveiliging
Automobilist is bang om te rijden tijdens jaarwisseling