#IKLEESTHUIS SLAAT BIJZONDER GOED AAN

Publicatiedatum: 23-04-2020

Het boekenvak heeft de handen ineengeslagen voor de campagne #ikleesthuis, dat heeft er in korte tijd voor gezorgd dat Nederlanders flink aan het lezen zijn geslagen. Uit consumentenonderzoek blijkt namelijk dat ruim de helft van de Nederlandse consumenten (ouder dan 18 jaar) tijdens de coronacrisis boeken leest en luistert. Daarmee evenaart lezen streamingsdiensten als Netflix.

De merkbekendheid van de #ikleesthuis-campagne is zeker voor de nog zeer  korte tijd looptijd opmerkelijk hoog en bovendien zijn door de campagne mensen ook daadwerkelijk aangezet om te gaan (her)lezen en meer boeken te kopen en lenen. Toch worden er helaas, door alle coronamaatregelen (die zorgen voor lege winkelstraten), wel minder boeken verkocht dan normaal in deze tijd. Dat is vooral voor fysieke boekhandels een bittere pil. In vergelijking met ons omringende landen (waar niet zo’n sterk collectief is) valt de terugval echter mee.

Consumentenonderzoek

In totaal ondernam 54% van de consumenten tijdens de coronamaatregelen één of meerdere leesactiviteiten. Daarmee evenaart lezen streamingsdiensten als Netflix. Tegen de trend van ontlezing in, blijkt uit de analyse dat vooral mensen die normaal incidenteel of met enige regelmaat lezen, vaker een boek hebben gepakt tijdens de coronamaatregelen. Zo is bijvoorbeeld zeven op de tien incidentele lezers daadwerkelijk meer gaan lezen.

De bekendheid met de #ikleesthuis-campagne is opmerkelijk hoog en bovendien zijn door de campagne mensen meer gaan lezen en boeken gaan kopen of lenen. De campagne wordt inhoudelijk goed beoordeeld, een ruime meerderheid vindt de boodschap sympathiek.

17% van de consumenten is bekend met #ikleesthuis; gezien de korte looptijd en het beperkte budget is dat een ongelooflijk hoog resultaat in merkbekendheid. Circa een kwart van de personen die thuis lazen en in aanraking kwamen met één van de campagne-uitingen, zegt dat deze een positieve invloed had op het leesgedrag. Circa een vijfde van de mensen die in aanraking kwam met de campagne en een boek kocht of leende is hierbij door de campagne beïnvloed.

Het onderzoek

De resultaten uit het consumentonderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Team Vier zijn gebaseerd op een representatieve steekproef onder Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder. Het onderzoek liep van 8 tot 16 april.

 

Overige berichten

43% NEDERLANDERS KENT HET WILHELMUS NIET UIT HET HOOFD
PERSBERICHT - ME Research Group neemt Team Vier over
ANDERE WEGGEBRUIKERS GROOTSTE AFLEIDING ACHTER HET STUUR
BUMPERKLEVERS EN SMARTPHONEGEBRUIK BRON VAN ERGERNIS
MBO- en VMBO-scholieren steken minder tijd in hun huiswerk, maar hebben het vaker af
Drie op de tien 16- en 17-jarige scholieren drinken wekelijks alcohol
Niet in alle 16- en 17-jarigen schuilt een Greta Thunberg
COACHING POPULAIRDER DAN OOIT: BIJNA KWART NEDERLANDERS GAAT OF GING NAAR EEN COACH
Kwart van de Nederlanders maakt gebruik van de deeleconomie