Indeed: Werknemers willen airconditioning en tropenrooster

Publicatiedatum: 16-08-2016

Het is warm in Nederland en ondanks de vakantietijd moet er gewerkt worden. Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld, onderzocht de wensen van  Nederlandse werknemers tijdens warme dagen. Hoe wordt het hoofd koel gehouden en wat is wenselijk? En sluiten de maatregelen van de werkgevers aan op de wensen van de medewerkers? Slechts de helft van de werkende Nederlanders heeft namelijk airconditioning op de werkvloer. Hoe houdt die andere helft het hoofd dan koel? Een tropenrooster staat hoog op het wensenlijstje, maar slechts vier procent van de werkgevers kent een tropenrooster. Dat en meer blijkt uit het onderzoek ‘How Dutch Offices Work’ van Indeed, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau TeamVier, over kantoorervaringen van werknemers tijdens de zomermaanden.
 

Koele wensen

Voor verkoeling bij zomerse temperaturen is de wens om airconditioning op de werkvloer veruit het grootst: 62 procent van alle ondervraagde respondenten noemt deze verkoelende maatregel als eerste. De helft van de ondervraagden geeft aan dat dit ook daadwerkelijk bij hun werkgever beschikbaar is. Werkgevers in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bieden airconditioning het vaakst (59 procent). Wie werkt in Groningen, Drenthe en Friesland, heeft minder kans op airconditioning: slechts 45 procent van de werkgevers in het noorden van Nederland biedt het aan. In specialistische beroepsgroepen zitten medewerkers er koeler bij: 66 procent van die bedrijven heeft airco, terwijl medewerkers met een minimumloon maar in 25 procent van de gevallen genieten van een koele omgeving met airconditioning.

Daarnaast wil bijna een derde van werkend Nederland vooral dat de werkgever zorgt voor zonwering en koude drankjes (29 procent). Zonwering is bij meer dan een derde van de ondervraagden aanwezig. Slechts zestien procent van de bedrijven zorgt voor extra verkoeling met koude drankjes. Een casual-dresscode sluit de rij: slechts dertien procent van de werkgevers staat slippers en luchtige kleding toe. Een casual-dresscode is bij docenten, onderzoekers en ingenieurs het vaakst toegestaan (30 procent). Vooral werknemers met een minimuminkomen willen ter verkoeling graag koude drankjes (75 procent) en ijsjes (63 procent) van hun werkgever.
 

Tropenroosters

Een op de vijf Nederlanders wil verder graag werken volgens een tropenrooster, waarbij je vroeg begint en eerder stopt met werken. Dit wordt echter door slechts vier procent van de werkgevers aangeboden. Ook wat betreft extra pauzes, zit er een groot verschil tussen de wens van de werknemer (15 procent) en de realiteit op de werkvloer (3 procent). Ondanks de warmte wordt er vooral vastgehouden aan de bekende systemen en ontbreken flexibele opties op de vloer.
 

Over het onderzoek

Ruim 510 werknemers van 18 tot en met 65 jaar, in diverse beroepsgroepen en regio’s in Nederland, werden namens Indeed door TeamVier gevraagd naar hun verkoelingswensen en de verkoelende maatregelen van hun werkgevers tijdens zomerse temperaturen. Met de uitslag van dit onderzoek in de serie ‘How Dutch Offices Work’ informeert Indeed werkgevers, werknemers en werkzoekenden over wensen, verwachtingen en aanbod van de arbeidsmarkt.
 

Overige berichten

Team Vier gaat verder met collega DirectResearch: je vindt ons op directresearch.nl
DirectResearch en Team Vier fuseren; gaan verder onder één merknaam
43% NEDERLANDERS KENT HET WILHELMUS NIET UIT HET HOOFD
#IKLEESTHUIS SLAAT BIJZONDER GOED AAN
PERSBERICHT - ME Research Group neemt Team Vier over
ANDERE WEGGEBRUIKERS GROOTSTE AFLEIDING ACHTER HET STUUR
BUMPERKLEVERS EN SMARTPHONEGEBRUIK BRON VAN ERGERNIS
MBO- en VMBO-scholieren steken minder tijd in hun huiswerk, maar hebben het vaker af
Drie op de tien 16- en 17-jarige scholieren drinken wekelijks alcohol
Teamvier gaat verder met collega DirectResearch

TEAM VIER GAAT VERDER MET COLLEGA DIRECTRESEARCH: JE VINDT ONS OP DIRECTRESEARCH.NL

Team Vier & DirectResearch zijn per 1 januari 2021 gefuseerd. Na een succesvolle samenwerking binnen de ME Research Group gaan wij nu verder onder de naam van onze compagnon: DirectResearch. 

U kunt bij ons terecht voor dezelfde service die u gewend bent vanuit Team Vier. Één sterk onderzoekshuis van kennis, kunde en vaardigheid. Wij refereren u graag door naar de pagina van DirectResearch. 

Hier staan wij voor u klaar, zoals u gewend bent, om uw onderzoeksvraag zo goed mogelijk te behandelen.  
 

Ga naar DirectResearch