Nederlander gehecht aan auto: 2 op de 10 kan geen dag zonder

Publicatiedatum: 24-10-2017

De Nederlandse automobilist is gehecht aan zijn auto, 20% kan geen dag zonder auto, nog eens 43% houdt het hooguit één of een paar dagen zonder auto vol. Dat blijkt uit het Grote Auto&Verkeer onderzoek van Allsecur en Team Vier.

Bijna alle automobilisten (95%) geven aan dat de auto belangrijk of zelfs heel belangrijk is voor henzelf en/of het gezin. Zonder auto mist men de mobiliteit en de vrijheid om te gaan en staan waar men wil (65% noemt dit als belangrijkste reden), vervolgens worden gemak (23%) en de tijdsbesparing genoemd (6%).

Dat de auto een steeds belangrijkere rol speelt, blijkt ook uit recente cijfers van het CBS. Volgens onderzoek reden Nederlandse personenwagens vorig jaar in totaal 118,5 miljard kilometer, gemiddeld dus zo’n 13.200 kilometer per auto. Er werden nog nooit zoveel kilometers gereden.

Onderhoud
Omdat de Nederlandse automobilist zo gehecht is aan de auto, wordt er ook geïnvesteerd in onderhoud. 84% geeft aan de auto goed te laten onderhouden, met name voor de veiligheid en het behoud van de auto. Van de 14% die aangeeft de auto niet (altijd) goed te laten onderhouden, is het gebrek aan financiële middelen een veel genoemde reden.

Schades worden daarentegen niet altijd direct aangepakt. Kleine cosmetische schade, zoals een deukje of scheurtje in de ruit, wordt maar door 17% altijd gerepareerd. Grote schades die het weggedrag van de auto beïnvloeden worden over het algemeen wel gerepareerd (88%), echter geeft 12% aan dit niet altijd een reden te vinden voor reparatie. Relatief grote cosmetische schade wordt ook als urgenter gezien en door ruim de helft van de automobilisten (62%) altijd gerepareerd.
 

Het Grote Auto&Verkeer Onderzoek
Allsecur voert jaarlijks Het Grote Auto&Verkeer Onderzoek uit samen met marktonderzoeksbureau Team Vier. In totaal deden dit jaar 1.026 respondenten mee aan het online onderzoek. De doelgroep is de Nederlandse autorijder in de leeftijd van 18 jaar en ouder. Met dit onderzoek wil Allsecur alles te weten komen over de Nederlandse autorijder in de auto en op de weg.

 

Overige berichten

Onderzoek: 1 op 4 slaat slag op Black Friday en Cyber Monday
Bijna de helft van het mkb worstelt met vinden juiste kandidaat
Twee op vijf Nederlandse jongeren seksueel actief
Helft automobilisten ergert zich aan smartphonegebruik medeweggebruikers
Nederlandse jongere dagelijks drie uur op social media
Onderzoek parkeren en autobezit in Rotterdam
Ruime meerderheid jongeren op telefoon voor slapen gaan
Automobilisten overschatten kennis van verkeersregels in buitenland
Man traditioneel achter het stuur op weg naar vakantie