Onderzoek: 1 op 4 slaat slag op Black Friday en Cyber Monday

Publicatiedatum: 22-11-2017

Utrecht, 21 november 2017 – Een op de vier Nederlanders is dit jaar van plan zijn slag te slaan op Black Friday en Cyber Monday. Dat blijkt uit onderzoek onder meer dan duizend Nederlanders dat online retailer ao.nl en onderzoeksbureau TeamVier uitvoerden. Black Friday is een uit Amerika overgewaaide traditie; op deze vrijdag na Thanksgiving stunten veel winkels met bizarre kortingen en unieke aanbiedingen. Online winkels haakten daar al snel op in door de maandag na Black Friday te betitelen als Cyber Monday. Ideale dagen dus om in aanloop naar de feestdagen alvast cadeaus in te slaan.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders hun geld op Black Friday en Cyber Monday het liefst uitgeven aan elektronische apparaten – twee derde van de koopjesjagers gaat daarvoor. Bij mannen staan audioapparaten zoals soundbars en portable speakers bovenaan het lijstje, gevolgd door tv’s en koelkasten. Vrouwen kiezen ook het liefst voor audio, maar zetten keukenapparaten op plaats twee. Pc- en game-apparatuur staat bij hen op de derde plek.

Als de Nederlander straks zijn portemonnee trekt, is dat voor een derde van hen om er zo’n 200 tot 400 euro mee uit te geven. Nog eens een kwart verwacht zelfs tussen de 500 en 1.000 euro te spenderen. Daarbij zijn consumenten uit de randstad bereid gemiddeld meer uit te geven dan mensen die daarbuiten wonen. Een derde van de respondenten verkiest online winkelen boven offline, omdat ze online beter prijzen met elkaar kunnen vergelijken. Ook vinden ze het gemak en brede assortiment er zeer belangrijk.

“Black Friday en Cyber Monday zijn steeds populairder in Nederland. Met name online kiezen consumenten er steeds vaker voor grotere en kostbare producten aan te schaffen. Nu hanteert ao.nl altijd al de laagste prijs. Maar doordat kortingen in deze periode kunnen oplopen tot wel dertig procent, is dit de beste tijd van het jaar om duurzame producten als een koelkast, vaatwasser of tv aan te schaffen”, reageert Evert van Ginkel, Head of Retail bij ao.nl.

Ao.nl voerde het onderzoek uit onder 1.005 respondenten in Nederland in de leeftijd variërend van 18 jaar tot 65+.

Overige berichten

Hoe Ymere data integreert in dagelijkse bedrijfsvoering om de klanttevredenheid te verhogen
Peiling onderzoeksbureau: Groep de Mos de grootste in Den Haag
Kwaliteit postbezorging in Nederland gestegen
Team Vier voldoet opnieuw aan de kwaliteitseisen voor marktonderzoek en Access Panels
Team Vier gecertificeerd voor ISO 27001-norm voor Informatiebeveiliging
Automobilist is bang om te rijden tijdens jaarwisseling
Hoe zijn bedrijven voorbereid op de nieuwe privacyregels? – Ons onderzoek voor Microsoft
Bijna de helft van het mkb worstelt met vinden juiste kandidaat
Nederlander gehecht aan auto: 2 op de 10 kan geen dag zonder