Politieke pieken op internet

Publicatiedatum: 06-05-2010

In de Clou, het vakblad voor de marketing-intelligence business, van mei 2010 is een artikel over SoPinie te lezen.
 

Bij de komende verkiezingen strijden liefst vijf partijen om de eerste plaats: CDA, PvdA, PVV, D66 en VVD worden gezien als de mogelijke leverancier van de nieuwe premier. Op basis van de gesprekken in social media inventariseerde Team Vier de stemming tussen 1 en 24 maart 2010. Zij zetten daarbij SoPinie in, een instrument om social media in kaart te brengen.

Het meest spraakmakend is geert Wilders. In de onderzoeksperiode werd zijn naam 4.500 keer gesignaleerd. De meningen over Wilders zijn overwegend neutraal. Een klein gedeelte van de berichten is positief (11%) en een nog kleiner deel uitgesproken negatief (7%). Direct na Wilders volgt Job Cohen. Hoewel hij pas 12 maart in beeld verscheen, scoorde hij in deze periode meer berichten dan Jan Peter Balkenende: 1.525 berichten versus 1.139. Ook Cohen scoort vaker positief (13%) dan negatief (9%). Balkenende scoort juist vaker negatief (16%) dan positief (11%). Mark Rutte en Alexander Pechtold kwamen minder vaak in beeld met 937 respectievelijk 718 berichten.

Internetfora volgen media

De discussies op de internetfora vallen duidelijk samen met momenten dat er aandacht is voor bepaalde personen in de media. Over Geert Wilders werd in de genoemde periode vooral geschreven op 3 maart, de dag van de gemeenteraadsverkiezingen. Wilders‘PVV nam deel in Almere en Den Haag. Balkenende piekte op 8 maart. Op die dag sloot het CDA de rijen en ging het partijbestuur achter de kandidatuur van Balkenende als lijsttrekker staan. Ook Mark Rutte piekte op het moment dat zijn lijsttrekkerschap officieel werd, namelijk op 12 maart. De hoogste score van Pechtold in de meetperiode werd gerealiseerd op 13 maart, toen bij wijze van grap geblogd werd dat de D66-lijsttrekker zijn huwelijk zou beëindigen om zich te kunnen richten op een politieke carrière. Het weblog lokte een stroom van reacties uit.

Remco Frerichs, algemeen directeur van Team Vier, vertelt dat het bureau met dit onderzoeksinstrument wil inspelen op de behoefte van klanten om te luisteren naar wat er in social media over hen gezegd wordt. Dat kan een bedrijf ondersteunen bij crisismanagement, merkenbeleid, productontwikkeling, campagnes en om inzicht te krijgen in de concurrent. Het onderzoeksinstrument is ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau Imagro.
 

Overige berichten

Niet in alle 16- en 17-jarigen schuilt een Greta Thunberg
Kwart van de Nederlanders maakt gebruik van de deeleconomie
AUTOVAKANTIE: SPANNENDSTE SITUATIES EN GROOTSTE IRRITATIES
Yoga in Nederland: groot onderzoek 2019
Hoe eerlijk zijn Nederlanders over zelf veroorzaakte autoschade?
Meerderheid nederlandse werknemers met beperking ervaart belemmeringen op werkvloer
Nieuwe auto? Driekwart Nederlanders blijft bij dezelfde autoverzekeraar
Nederlander verwacht niet dat Brexit invloed heeft op eigen portemonnee
Hoe God verdwijnt uit Gelderland