SMARTPHONEGEBRUIK GROOTSTE ERGERNIS IN HET VERKEER

Publicatiedatum: 28-08-2018

Mannen storen zich vaker aan linksrijders, vrouwen vaker aan automobilisten met smartphone Slaperigheid, andere weggebruikers en smartphone grootste afleidingen achter het stuur

In de auto zijn medeweggebruikers regelmatig een bron van frustratie, zo blijkt uit onderzoek* van online verzekeraar Allsecur. Van bumperklevers tot langzame rijders en van snelheidsduivels tot onnodig linksrijders; Nederlanders ergeren zich groen en geel achter het stuur. De grootste ergernis? De helft (53%) van de Nederlanders stoort zich voornamelijk aan automobilisten die met hun smartphone bezig zijn, gevolgd door bumperklevers (46%).

Smartphones in het verkeer
Vrouwen (59%) ergeren zich vaker dan mannen (46%) aan het smartphonegebruik van hun medeweggebruikers achter het stuur. Ron Adams, Brand Manager bij Allsecur, licht toe: “In de afgelopen jaren is het aantal smartphones in Nederland explosief toegenomen, ook in het verkeer. Dit is ook te zien in de cijfers van ons jaarlijkse Grote Auto&Verkeer Onderzoek, want dit wordt een steeds grotere bron van irritatie. Zo stond deze ergernis in 2015 nog op een achtste plaats en werd door 13 procent van de Nederlandse automobilisten genoemd als een van de grootste ergernissen in het verkeer. Vorig jaar is dit gestegen naar een tweede positie met 49 procent en nu is dit de nummer één ergernis met 53 procent.”

Top zes ergernissen
Welke ergernissen in het verkeer worden er nog meer genoemd naast smartphonegebruik? Dit is de top zes (de respondenten hebben een top drie aangegeven, waardoor de optelsom van de percentages hoger uitvalt dan 100 procent):

  1. Smartphonegebruik (53%)
  2. Bumperklevers (46%)
  3. Linksrijders (26%)
  4. Automobilisten die afval uit het raam gooien (25%)
  5. Snelheidsduivels (23%)
  6. Langzame rijders (19%)

Het is opvallend dat mannen (33%) aangeven zich aanzienlijk vaker te ergeren aan linksrijders dan vrouwen (20%). Ook zijn langzame rijders net iets vaker een doorn in het oog bij mannen (22%) dan bij vrouwen (17%). Aan de andere kant storen vrouwen (25%) zich weer net iets meer aan snelheidsduivels op de weg dan mannen (22%).

Andere weggebruikers grootste afleiding op de weg
Naast irritaties worden Nederlanders ook regelmatig afgeleid achter het stuur. Zoals de genoemde ergernissen doen vermoeden, staan andere weggebruikers (39%) met stip op afleiding nummer één. Vrouwen (41%) blijken nog net iets vaker geïnteresseerd te zijn in het doen en laten van hun medeweggebruikers dan mannen (36%). Dit is de top vijf afleidingen achter het stuur:

  1. Andere weggebruikers (39%)
  2. Slaperigheid achter het stuur (27%)
  3. Smartphone (21%)
  4. Kinderen in de auto (17%)
  5. Werk aan de weg (17%)

Vooral mannen vinden slaperigheid (33%) en de smartphone (24%) vaker een afleiding dan vrouwen; respectievelijk 22 en 18 procent. “Binnenkomende e-mails, belletjes, appjes en social media berichten zorgen voor afleiding in de auto. Door je blik heel even op je smartphonescherm te richten, kun je minder snel op onverwachte verkeerssituaties anticiperen, waardoor je een ongeluk kunt veroorzaken. Probeer deze afleiding dus zoveel mogelijk te voorkomen achter het stuur en focus je volledig op de weg”, aldus Adams.

Het onderzoek naar de ergernissen in het verkeer is in juni 2018 uitgevoerd door onderzoeksbureau Team Vier. In totaal hebben 1.019 respondenten aan het onderzoek deelgenomen. Respondenten waren 18 jaar of ouder en bezitten een of meerdere auto’s.

Overige berichten

File mijden? Driekwart Nederlanders rijdt om
‘Eerlijkheid bij sollicitaties’: bijna één op de tien jokt op cv
Mannen meer behoefte aan hulp bij inparkeren dan vrouwen
Nederlander onwetend over gebruik groene kaart
Driekwart gebruikt zelfde wachtwoord voor verschillende accounts
Hoe Ymere data integreert in dagelijkse bedrijfsvoering om de klanttevredenheid te verhogen
Peiling onderzoeksbureau: Groep de Mos de grootste in Den Haag
Kwaliteit postbezorging in Nederland gestegen
Team Vier voldoet opnieuw aan de kwaliteitseisen voor marktonderzoek en Access Panels